دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

انتخابات پارلمانی فرانسه؛ کابوس حاکمیت دوگانه و احتمال جنگ داخلی 

مشکل اصلی اینجاست که اگر حزب خانم «مارین لوپن» پیروز شود، «جوردن باردلا» نخست وزیر فرانسه می‌شود. او فقط ۲۸ سال سن دارد و فاقد هرگونه سابقه اجرایی است.
کد خبر: ۶۷۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۷ - 01July 2024
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، رأی‌دهندگان فرانسوی درحالی به استقبال انتخابات زودهنگام پارلمانی می‌روند که شانس حزب راست افراطی برای تشکیل دولت تقویت شده است. در همین زمینه آخرین نظرسنجی‌ها حاکی‌ست حمایت از «کمپین ملی ضد مهاجران» در روز‌های اخیر شیب صعودی را تجربه می‌کند.
دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه؛ کابوس حاکمیت دوگانه و احتمال جنگ داخلی 
 
مطابق یک نظرسنجی که برای روزنامه «لِز اِکو» انجام شده، حزب راست افراطی از اقبال ۳۷ درصدی برخوردار است و این میزان نسبت به هفته قبل دو درصد افزایش یافته است. در همین حال نظرسنجی دیگری که به سفارش شبکه تلویزیونی «بی‌اف‌ام» انجام شده تخمین می‌زند که حزب خانم لوپن از میان ۵۷۷ کرسی پارلمان، احتمالا بین ۲۶۰ تا ۲۹۵ کرسی را به‌دست خواهد آورد.
 
همچنین نظرسنجی‌ها حاکی از این است که که «جبهه جدید مردمی» (NFP) با گرایش چپ می‌تواند ۲۸ درصد آرا به دست آورد. در همین همین حال جناح میانه‌رو به رهبری امانوئول مکرون با جلب ۲۰ درصد آرا از سایر رقبا عقب افتاده است.
 
فضای تخریب اوج می‌گیرد

رقابت‌های پارلمانی در فرانسه به‌صورت دو دوره‌ای برگزار می‌شود. با برگزاری دور اول انتخابات، تبلیغات انتخاباتی از روز پنج‌شنبه به مدت پنج روز دیگر از سر گرفته می‌شود. رأی‌دهندگان برای رأی‌گیری نهایی در دور دوم یکشنبه هفدهم تیرماه پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند. با این حال سرنوشت انتخابات در این حد فاصل می‌تواند دست‌خوش تغییر شود؛ به ویژه اگر احزاب و نامزد‌ها برای جلوگیری از پیروزی حزب راست افراطی به اتحاد تاکتیکی و کناره‌گیری به نفع یکدیگر تن دهند.
 
در فضای سیاسی فرانسه حزب خانم «مارین لوپن» عمدتا به دلیل یهودستیزی و مخالفت شدید با هم‌جنس‌گرایی از سوی رقبا به عنوان خطری برای دمکراسی معرفی‌شود که باید از جریان اصلی سیاست دور بمانند. این در حالی است که «مارین لوپن» (دختر ژان ماری لوپن) در دهه گذشته بخش عمده‌ای از انرژی خود را صرف تعدیل وجهه حزب کرده است. با این حال پیام اصلی این حزب همچنان عبارت است از دشمنی عمیق با مهاجران و جلوگیری از به اصطلاح اسلامی شدنِ جامعه فرانسه.
 
در روز‌های اخیر فضای تخریب سیاسی در رقابت‌های انتخاباتی اوج گرفته و نامزد‌های ائتلاف چپ و ائتلاف میانه‌رو به رهبری ماکرون تلاش کرده‌اند تا به رای‌دهندگان یادآوری کنند که حزب راست افراطی اوایل دهه ۱۹۷۰ در صفوف خود اعضای سابق یک واحد نظامی مخوف از سازمان اس‌اس آلمان نازی را جای داده بود.
 
در انتظار دوقطبی شدید و حاکمیت دوگانه
 
حزب راست افراطی در شعار‌های انتخاباتی خود متعهد شده است که مهاجرت به فرانسه را شدیدا کاهش دهد و از تصدی افراد دوتابعیتی در مشاغل دولتی جلوگیری به عمل آورد. خانم مارین لوپن همچنین وعده‌هایی مبنی بر کاهش مالیات بر انرژی، معافیت افراد زیر ۳۰ سال از پرداخت مالیات بر درآمد و تلاش در جهت لغو اصلاحات بازنشستگی ماکرون مطرح کرده است.
 
پیش از دور اول روز یکشنبه، خانم لوپن از رای دهندگان خواست از خانه بیرون بیایند و رای دهند. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «پیروزی در اختیار ماست، پس بیایید از این فرصت تاریخی استفاده کنیم و رای دهیم!»
 
اکثر تحلیلگران بر این باورند که انتخابات پارلمانی در ادامه، یک فضای دو قطبی را تجربه می‌کند. به باور شماری از تحلیلگران پیروزی حزب راست افراطی می‌تواند منجر به فلج سیاسی در فرانسه شود. مشکل اصلی اینجاست که اگر حزب خانم لوپن پیروز شود، «جوردن باردلا» نخست وزیر فرانسه می‌شود. او فقط ۲۸ سال سن دارد و فاقد هرگونه سابقه اجرایی است. در این صورت احتمال بروز حاکمیت دوگانه میان رئیس جمهور مکرون و نخست وزیرِ بیش از حد جوان و کم‌تجربه فرانسه جدی خواهد بود.
 
احتمال جنگ داخلی در فرانسه
 
تصمیم اخیر رئیس‌جمهور فرانسه برای برگزاری انتخابات پارلمانی باعث ایجاد نارضایتی در میان متحدانش شده و دومین اقتصاد بزرگ اروپا را در بلاتکلیفی قرار داده است. در حالی که «امانوئل مکرون» از زمان تهاجم روسیه به اوکراین به حمایت تمام قد از اوکراین پرداخته، «جوردن باردلا» گفته است که از اختیارات خود به عنوان نخست وزیر استفاده خواهد کرد تا مکرون را از ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین بازدارد. 
 
امانوئل مکرون پیش از برگزاری دور اول انتخابات به مردم فرانسه هشدار داد که اگر هر یک از مخالفان افراطی او اکثریت را به دست آورند، کشور در معرض یک «جنگ داخلی» قرار می‌گیرد. رئیس جمهور فرانسه تاکید کرده بدون توجه به نتیجه انتخابات پارلمانی و اینکه چه کسی نخست وزیر می‌شود، باقی مانده دوران ریاست جمهوری خود را تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد داد.
 
انتهای پیام / 944
نظر شما
پربیننده ها